سیستم عامل پندورا

کامل ترین سیستم عامل دستگاه های کنترل از راه دور از طریق موبایل

سیستم عامل پندورا توسط شرکت سیلیکون مدار برای کنترل و ارتباط هرچه راحت تر با سیستم های کنترل از راه دور سری پندورا طراحی شده است. این سیستم عامل ابتدا برروی سری دستگاه های Pandora IRC ارئه شد و بعد از آن برای نصب بر روی دیگر دستگاه های مانند سری دستگاه های Pandora Mini گسترش یافت. هدف از توسعه سیستم عامل فوق ارتباط هر چه راحت تر کار بران با سیستم های کنترل از راه دور پندورا می باشد.یکی از مهمترین نکات قوت سیستم عامل فوق به روز رسانی های پیاپی می باشد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از کاربرد های این سیستم عامل بر اساس نظر مشتریان بوده است و معمولا قابلیت هایی که توسط تعدادی از مشتریان در خواست می شود در اولین فرصت به سیستم عامل اضافه می شود.

برقراری ارتباط با سیستم عامل پندورا

یکی از بزرگترین مشکلات سیستم های کنترل از راه دور (از طریق پیامک) موجود در بازار برنامه ریزی آنهاست. معمولا برنامه ریزی ها از طریق کامپیوتر انجام می شود و نیازمند دانش برنامه نویسی می باشد و یا اگر بر نامه ریزی از طریق موبایل انجام شود، کاربر می بایست کار با کدهای زیاد و پیچیده ای را یاد بگیرد. اما آنچه ما برای رفع این مشکل ارائه داده ایم راه حلی ساده بوده که هر فردی با هر میزان اطلاعاتی بتواند به راحتی با سیستم عامل پندورا ارتباط برقرار کرده و آن را کنترل کند. راه حل ما نرم افزار راهنمای موبایل پندورا می باشد که برای دو سیستم عامل محبوب iOS و Android ارائه شده است. این نرم افزار توسط کادر مجرب برنامه نویسی شرکت سیلیکون مدارصرفا برای برقراری هرچه راحت تر با سیستم عامل پندورا طراحی شده است تا با استفاده از ظاهر زیبا و قابل فهم آن به راحتی سیستم عامل را برنامه ریزی کرده و از آن استفاده کنید.

خلاصه ای از قابلیت های سیستم عامل پندورا

به طور کلی سیستم های کنترل از راه دور بوسیله موبایل دارای تعدادی مشخص ورودی، خروجی و سنسور هستند که کار بر می تواند بوسیله ارسال پیامک به آنها فرمان داده و یا از وضعیت فعلی آنها گزارش بگیرد. اما آنچه سیستم کنترل از راه دور پندورا را از دیگر محصولات موجود متمایز می سازد سیستم ارتباط کلیه ورودی ها، سنسور ها و خروجی ها با یکدیگر بوده است. به طوری که کار بر می تواند با تعریف کردن سناریو های مختلف از دستگاه کارایی های مختلف و متنوع ای را در خواست کند. درنیتجه سیستم عامل پندورا قابیت کنترل خروجی ها به ۵ روش مختلف (از طریق پیامک، تماس تلفنی، تایمر ها، سنسور های آنالوگ و سنسورهای دیجیتال) را به کاربر می دهد. نکته حائز اهمیت در مورد سیستم عامل پندورا این است که بخش مهمی از قابلیت های این سیستم عامل، طی مدت بیش از 3 سال و با استفاده از نظر مشتریان و مصرف کنندگان عادی، صنعتی و ... به سیستم عامل اضافه شده است و این امر باعث شده که سری دستگاه های پندورا بیش از پیش مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرید. برخی از قابلیت های سیستم عامل پندورا در این بخش بررسی می شود.

قابلیت پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی

قابلیت پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی سیستم عامل پندورا قابلیت پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی را دارا می باشد. دستگاه به صورت پیش فرض با زبان فارسی راه اندازی می شود و سپس کاربر در هر زمان که بخواهد می تواند با ارسال یک پیامک زبان دستگاه را تغییر دهد. لازم به ذکر است که در صورت نیاز قابلیت به روز رسانی زبان های دیگر (مانند عربی) امکان پذیر می باشد.

برنامه ریزی و ارتباط جامع با دستگاه از طریق پیامک

همانطور که می دانید سیستم های کنترل از راه دور بوسیله موبایل از طریق ارسال و دریافت پیامک کار میکنند اما برنامه ریزی برخی از این سیستم ها ازطریق کامپیوتر صورت می گیرند. یکی از تفاوت اصلی سیستم های کنترل از راه دور پندورا با دیگر محصولات موجود در بازار در این است که تمامی برنامه ریزی این سیستم عامل از طریق پیامک بوده و کاملا بوسیله نرم افزار راهنمای موبایل پندورا که برای دو سیستم عامل محبوب Android و iOS موجود است صورت میگیرد.

قابلیت تعریف متن پیام ورودی ها، خروجی ها و سنسورها

یکی از ویژگی های پر کاربرد و منحصر به فرد سیستم عامل پندورا این است که کاربر می تواند پیام هایی که از دستگاه در ازای تغییر خروجی ها، ورودی ها و یا سنسور ها برای کاربر ارسال می شود را تعریف کند. به عنوان مثال اگر خروجی شماره یک چراغ خانه را کنترل می کند، می توان تنظیم کرد که بعد از فرمان به خروجی یک پیامک از دستگاه برای شما ارسال شود با این متن که چراغ منزل روشن شد.

فرمان به خروجی ها بوسیله تماس تلفنی

بوسیله این قابلیت کاربر می تواند دستگاه را با تماس تلفنی (Missed-Call) کنترل کند. بوسیله این قابلیت می توانید وضعیت خروجی ها را با تماس تلفنی به نحوی که می خواهید تغییر دهید و یا یکی از تایمر ها را در هر حالت کاری که می خواهید فعال سازید. از نمونه های پر کاربر این قابلیت می توان در آبیاری زمین های کشاورزی نام برد که به عنوان مثال تنها با بر قراری یک تماس تلفنی و بدون پرداخت هزینه آبیاری باغ برای مثال به مدت 2 ساعت صورت می گیرد.

کنترل سنسور ها

یکی از نکات قوت سیستم عامل پندورا کنترل هرچه راحت تر سنسور ها می باشد. کاربر می تواند با ارسال پیامک از مقادیر سنسور ها در هر لحظه مطلع شود و یا با دادن برنامه ای به دستگاه و تعریف حد بالا و حد پایین سیستم عامل را طوری برنامه ریزی کند که در صورت رسیدن به مقادیر تعیین شده پیامک هشدار برای کاربر ارسال شود. علاوه بر این شما می توانید وضعیت خروجی ها را نیز با توجه به مقادیر سنسور ها تغییر دهید. به عنوان مثال با رسیدن دما به زیر 10 درجه سیستم گرمایشی روشن شود و با رسیدن آن به 28 درجه سیستم گرمایشی خاموش شود. همچنین در محصولات صنعتی مانند مدل IRC کاربر می تواند سنسور مورد نظر را کالیبره کرده و با بالاترین دقت از آن بهره ببرد.

کنترل ورودی ها

ورودی های دیجیتال یکی از مهم ترین قابلیت های سیستم های کنترل از راه دور می باشند. بوسیله این ورودی ها و با اتصال سنسور های مختلف می توان از شرایط مختلف محیطی آگاه شد. از مهمترین سنسور هایی که به ورودی های دیجیتال متصل می شوند می توان سنسور های تشخیص دود ، تشخیص گاز ، تشخیص حریق ، سنسور های حرکتی ، میکروسوئیچ ها و..... نام برد. سیستم عامل پندورا به گونه ای طراحی شده است که بتواند بهترین خدمات را نسبت به استفاده از این سنسور ها ارائه دهد. به طور مثال شما می توانید علاوه بر اینکه از تغییرات این ورودی ها بوسیله پیامک مطلع شوید می توانید خروجی ها را با آنها مرتبط سازید تا در صورت تغییر هر یک از ورودی ها خروجی های دستگاه به حالت مورد نظر شما تغییر پیدا کنند. این قابلیت باعث می شود تا بتوان از سیستم های کنترل از راه دور پندورا به صورت یک سیستم حافظتی کامل استفاده کرد. هم چنین از دیگر قابلیت های سیستم عامل پندورا می توان به یک تایمر جداگانه برای این ورودی ها اشاره کرد که مدت زمان فعال بودن ورودی را اندازه گرفته و بعد از قطع آن زمان را برای کاربر ارسال می کند این قابلیت در آبیاری و یا اندازه گیری زمان روشن بودن انواع دستگاه های الکترونیکی کاربرد دارد.

تایمر ها

یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین امکانات سیستم عامل پندورا تایمر های داخلی آن می باشد. بوسیله این تایمر ها کاربر می تواند برنامه زمان بندی مشخص روزانه و یا هفتگی برای خروجی ها مشخص کند. هر تایمر جرئیات منحصر به فرد خود را داراست و با یک بار برنامه ریزی و فعال کردن آن به صورت مجزا از دیگر تایمر ها قابل استفاده خواهد بود. اما آنچه تایمر های طراحی شده را از دیگر تایمر ها متمایز می کند ویژگی برنامه پذیری آنهاست. به عنوان مثال برای هر تایمر از سیستم عامل پندورا می توان دو حالت اتوماتیک و غیر اتوماتیک تعریف کرد. در حالت غیر اتوماتیک برای تایمر مورد نظر ساعت شروع و ساعت پایان تعریف می شود و در هر یک از زمان های شروع و پایان وضعیت خروجی ها را می توان مشخص کرد که این وضعیت ها می تواند روشن، خاموش و یا بدون تغییر باشد. هم چنین در این حالت کاری می توان روزهایی از هفته که می خواهید مشخص کنید تا تایمر در آن روز فعال باشد و کار کند. اما در حالت اتوماتیک تنها بازه زمانی برای تایمر مشخص می کنید و از زمانی که فرمان فعال شدن تایمر را ارسال نماید تایمر برابر با زمانی که برای آن تعریف شده است فعال خواهد شد.

اخطار ها

یکی از قابلیت های سیستم های کنترل از راه دور پندورا ارسال هشدار هایی مانند فعال شدن خروجی ها ، دمای هوا ، هشدار تشخیص حرکت ، هشدار تشخیص دود و ... می باشد. اما با توجه به کاربرد های متنوع و مختلف این دستگاه ها و مخصوصا سری دستگاه های پندورا که با سیستم عامل پندورا کنترل می شوند، ممکن است که در زمان های خاصی و با توجه به کاربرد های خاصی کاربر نیاز داشته باشد که هشدار ارسال نشود تا هزینه ارسال پیامک به کاربر تحمیل نشود. به عنوان مثال اگر از دستگاه جهت آبیاری باغی استفاده می شود هنگامی که کاربر در باغ حضور دارد نیازی ندارد تا پیامک هشدار برای وی ارسال شود. از این رو در سیستم عامل پندورا تا جایی که امکان داشته است قسمت های مختلف برنامه دارای تنظیمات اخطار جدا گانه ای هستند که به سلیقه کار بر می توانند فعال یا غیر فعال شوند.

قابلیت تعیین شماره های دسترسی

یکی دیگر از قابلیت های مهم سیستم های کنترل از راه دور پندورا امنیت آنها است. این که به طور مثال از هر شماره ای فرمان نگیرند و یا چنانچه کسی غیر از افراد مجاز سعی در تماس با دستگاه داشته باشد این اتفاق به صاحب دستگاه گزارش داده شود. سیستم عامل پندورا از یک سیستم حفاظتی پیشرفته برخوردار است به این شکل که قابلیت ذخیره کردن 20 شماره مجزا را داراست که هر شماره می تواند به صورت ناظر و یا کاربر تعریف شود. سطح دسترسی تعریف شده برای شماره ها ناظر و کاربر متفاوت بوده و کاربر دارای دسترسی محدودتری نسبت به ناظر می باشد.

امنیت

سیستم عامل پندورا دارای دو لایه امنیتی پیشرفته می باشد که آنها را می توان به صورت زیر تعریف کرد: اول اینکه هرگونه پیام یا تماس تلفنی که با دستگاه صورت گیرد می بایست در لیست شماره های دستگاه باشد در غیر این صورت پیام ارسال شده به دستگاه برای ناظر ها ارسال خواهد شد. همچنین سیستم عامل داری پسورد چهار رقمی می باشد و تنها کسانی که پسورد را داشته باشند می توانند با دستگاه ارتباط برقرار کنند.

دارای ساعت و تقویم هجری شمسی

سیستم عامل پندورا دارای یک تقویم شمسی و ساعت داخلی می باشد. بوسیله ساعت و تاریخ داخلی کاربر می تواند برای خروجی ها برنامه هفتگی تعریف کند که بوسیله آن در روز های مشخص از هفته و در ساعت های مورد نظر وضعیت خروجی ها تغییر کند.

خدمات از راه دور

با توجه به حجم اطلاعات و کارایی های زیادی که دستگاه های کنترل از راه دور شرکت سیلیکون مدار دارا هستند. چنانچه شما تنظیمات خاصی را برای دستگاه بخواهید می توانید با تماس با همکاران ما در شرکت موضوع را با آنها مطرح کنید و تنظیمات توسط همکاران ما به صورت رایگان از شرکت توسط ارسال پیامک صورت خواهد گرفت.

گزارشگیری حرفه ای

با استفاده از این قابلیت کاربر می تواند در هر لحظه با ارسال پیامک به گزارش هایی مانند وضعیت خروجی ها ، وضعیت ورودی ها ، وضعیت تایمر ها ، وضعیت و مقادیر سنسور ها دست پیدا کند. همچنین کلیه تنظیمات دستگاه از طریق گزارش گیری قابل باز بینی می باشد.

به روز رسانی ها

تمامی محصولات شرکت سیلیکون مدار و همینطور سیستم عامل پندورا پیوسته در حال به روز رسانی می باشند و ما همواره سعی در بهتر شدن آنها داریم. کلیه سیستم های کنترل از راه دور پندورا در مدت زمان گارانتی دستگاه به صورت رایگان به روز رسانی نرم افزاری خواهند شد. در صورت نیاز به بروز رسانی سخت افزاری این عمل با هزینه ای جزئی انجام خواهد شد.

قابلیت نظارت بر عملکرد باطری

یکی از ویژگی ها منحصر به فرد سیستم عامل پندورا این است که کاربر می تواند نظارت کاملی بر عملکرد باطری داشته باشد. به عنوان مثال میزان شارژ باطری (به درصد) ، وضعیت شارژر ، هشدار در صورت کم شدن شارژ ، هشدار در صورت روشن شدن شارژر و ...

اعلام قطع و وصل برق

یکی از قابلیت های سیستم عامل پندورا ارسال پیامک هشدار در صورت قطع و وصل برق می باشد که به طور اتوماتیک انجام خواهد شد. هم چنین چنانچه اخطار این قابلیت غیر فعال باشد کار برد می تواند در هر لحظه با ارسال یک پیامک و در خواست گزارش از وضعیت برق ورودی مطلع شود.

اطلاع از تماس های ناشناس

همانطور که پیش تر نیز گفته شد در سیستم عامل قابلیت تعریف شماره ها دسترسی به همراه سطح دسترسی می باشد. چنانچه فردی که شماره آن برای سیستم عامل تعریف شده نیست قصد تماس با دستگاه را داشته باشد (چه از طریق تماس تلفنی و چه از طریق پیامک) دستگاه شماره تماس گیرنده را به همراه متن پیام ارسالی برای ناظر ها ارسال می کند.

حافظه داخلی

تمامی سیستم های کنترل از راه دور پندورا دارای حافظه داخلی جهت ذخیره کلیه تنظیمات انجام شده دستگاه می باشند. کوتاه ترین تعریف برای این حافظه این است که با قطع برق اطلاعات آن همچنان حفظ خواهد ماند. کلیه تنظیماتی که انجام داده اید با قطع برق پاک نخواهند شد و همیشه در حافظه دستگاه خواهند ماند.

سیستم حرفه ای تشخیص و اصلاح خطا

یکی از مشکلاتی که بسیاری از سیستم های کنترل از راه دور از طریق موبایل موجود در بازار دارا می باشند این است که در صورت بروز مشکلات مخابراتی و یا قطع شدن آنتن و یا مشکل سیم کارت دستگاه باید دوباره راه اندازی شوند تا به عملکرد معمول خود باز گردند که این نیاز مند حضور در محل می باشد. اما آنچه سیستم های پندورا را از دیگر محصولات موجود در بازار مجزا می سازد یک قسمت پیشرفته تشخیص خطا می باشد که در صورت بروز هر یک از این موارد فوق سیستم به صورت اتوماتیک مشکلات را تشخیص داده و در کمترین زمان خطا را بر طرف می سازد و نیاز به راه اندازی دوباره سیستم نخواهد بود.

نظارت بر عملکرد کاربران

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فردی که سیستم عامل پندورا داراست سیستم نظارت بر کاربران است. همانطوری که در بخش شماره های دسترسی توضیح دادیم هر شماره می تواند به صورت کاربر و یا ناظر تعریف شود. با فعال شدن قابلیت نظارت بر کاربران ، هر پیامی که توسط کاربران برای سیستم فرستاده شود جواب آن برای تمامی ناظران ارسال خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه کاربر فرمان فعال شدن خروجی شماره 1 را صادر کند برای ناظر پیامی ارسال خواهد شد که در آن از فعال شدن خروجی 1 خبر می دهد.

زمان سنجی ورودی ها

ورودی های دیجیتال یکی از پر استفاده ترین قسمت های سیستم های کنترل از راه دور می باشند که در سیستم هایی مانند دزد گیر ها ، تشخیص حریق و ... مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از جاهایی که این ورودی ها استفاده می شوند جهت اطمینان پیدا کردن از روشن شدن پمپ ها و موتور ها می باشد. قابلیت زمان سنجی ورودی ها ، مدت زمان فعال شدن و یا غیر فعال شدن هر ورودی را اندازه گیری می کند و آن را برای ناظر ارسال می کند. به عنوان مثال چنانچه پمپ آب یک باغ به صورت دستی روشن شود بعد از خاموش شدن آن مدت زمان روشن بودن پمپ برای ناظر ارسال خواهد شد.